Illawara Coast - Reisverslag uit Narooma, Australië van Margreet & Jan Roggen - WaarBenJij.nu Illawara Coast - Reisverslag uit Narooma, Australië van Margreet & Jan Roggen - WaarBenJij.nu

Illawara Coast

Door: M

Blijf op de hoogte en volg Margreet & Jan

02 December 2014 | Australië, Narooma

2 december: de Illawara coast met zijn steile rotsen; er wordt aan delta-vliegen gedaan. Ze noemen het de romantische kust…. Waarom is ons niet duidelijk geworden. In Kiama heeft de branding een gat in de rotsen gebeukt, het dreunende zeewater sist er (zeer onregelmatig, dus geduld hebben als je er een foto van wilt nemen) als een fontein doorheen; het heet de Blowhole. Op naar Kangaroo Valley, de Kangaroo River steek je over via een in 1898 gebouwde brug, de Hampton Bridge, die gedragen wordt door 28 stalen kabels. Er kan maar 1 auto tegelijk over, dus goed uitkijken voordat je er over heen rijdt. Vlak erna kom je in het Morton National Park met zijn prachtige watervallen, de Fitzroy Falls, die zijn water 81 meter over steile zandsteenrotsen diep het regenwoud instort. We hebben daar urenlang gewandeld, want dit was een prachtig park met heel veel tropische planten die we nog nooit hadden gezien en geweldige wegwijzers, waarop alles op een hele komische manier werd verteld. Er leeft b.v. de Laughing Kookaburravogel, die een hele speciale functie in het park vervult. Er was vroeger, toen alles op aarde nog donker was, een pelikaan, die baalde dat hij nooit uit zichzelf wakker werd. Hij stal een ei uit een emoe-nest en schoot het de lucht in. Er ontstond een vuurbal en zo werd eindelijk de ZON geactiveerd. Nu was er verschil tussen dag en nacht en de pelikaan werd daarna elke morgen wakker als de zon opkwam. Helaas gold dat nog steeds niet voor alle dieren. Toen vroeg hij aan de Laughing Kookaburravogels of zij elke morgen als de zon opkwam heel hard wilden gaan lachen. Zo geschiedde, en ja hoor, het hielp. Vanaf die tijd werd iedereen op tijd wakker. Dat is dus de reden dat die vogels nog steeds elke morgen zulke harde lachsalvo’s te berde brengen. Na deze gezonde wandeling naar Berrima gereden, waar het ‘Surveyor General” staat, de oudste kroeg van Australie die sinds 1834 onafgebroken over een drankvergunning beschikt. Natuurlijk hebben we daar een halve liter bier gedronken. We besloten nog even naar de stad Berry te gaan via de toeristische route. Nou, dat hebben we geweten! Plotseling ging het licht uit, we zagen helemaal niets meer, de mist was zo erg dat we niet verder dan 2 meter voor ons uit konden zien op het smalle weggetje. Kruipend naar Berry gereden en toen we daar waren, waren alle winkels al dicht. Dus via de gewone highway weer naar ons hotel. Vlakbij ons hotel begon het zo te hozen, dat binnen een mum van tijd de straten rivieren waren. De autobanden van de auto’s waren niet meer te zien, helemaal onder water. Donder en bliksem, we waren blij dat we weer in het hotel waren.

• 05 December 2014 - 11:24

Riek Berghuis Venema :

Prachtige foto,s en leuk reisverhaal.Voor mij hou ik het maart op het scheppingsverhaal,zoals ik het altijd heb gehoord. Ik ben blij dat jullie er zo van genieten en wens je nog een fijne tijd toe !
    Liefs van mamma X X X

• 05 December 2014 - 11:43

Alie:

Weer een mooi verhaal !! Ik wil er ook naar toe................ha.......ha........!!!!!!

• 05 December 2014 - 13:12

Afke:

Dat klinkt als een mooie omgeving. Ben benieuwd wat jullie verder gaan zien.

• 05 December 2014 - 22:01

GeJa:

Wat een mooie natuur en ook spannend weer. Het weer in Sydney was vandaag zelfs op de TV en ook morgen nog heftige weersomstandigheden (take care please). Heerlijk om dan in het hotel te relaxen en de verdere route uit te stippelen?
    Al leuke ontmoetingen met Aussies gehad? Hier is het heerlijk avondje gekomen en Sint heeft zojuist de zak laten komen, bezorgd door een witte Piet. Ben trouwens heel benieuwd naar jouw nieuwe Abo-ring Margreet en naar alles wat je nog meer gaat krijgen (Jan?).
    Kijken uit naar het vervolg, have fun en liefs!

• 05 December 2014 - 22:06

Maria:

Jullie zien een lach en blij gezicht brengt overal licht,lacchen en de zon werd geactiveerd,prachtig verhaal,en indrukwekkend die natuur explosies,enorm avontuurlijke vakantie hebben jullie,geniet verder,liefs:ria

• 06 December 2014 - 04:40

Rosalie:

Waar zijn die lachende vogels nou? Die wil ik wel eens horen! :)
    Prachtige natuur daar.
    X